Retargeting – eller kunsten å selge for en halv million med en Facebook-oppdatering

Har du hørt om retargeting? Om du ikke har hørt om det, har du hvertfall sett det. Retargeting innebærer at annonser vises til deg fordi du tidligere har handlet et sted – eller helst fordi du nesten handlet et sted – kanskje gikk du videre etter å ha stoppet opp for å se på noen varer.

Så langt er det først og fremst store annonsører på web som bruker Facebook til å hale inn kunder som nesten kjøpte noe.

Om du søker opp et hotellrom på Hotels.com, er sannsynligheten høy for at du får annonser for hotellrom på Facebook de neste dagene. Rommene tilbys gjerne på akkurat de datoene og i den byen du søkte på.

Dette er annonsen jeg fikk, et par dager etter at jeg hadde søkt på hotell i Berlin.

1

 

Det er nemlig slik at selv om Hotels.com ikke vet hvem du er når du svipper innom nettsidene, så vet Facebook det. Om du er logget inn. Og de aller fleste av oss er logget på Facebook de gangene vi surfer internett.

Facebook gjør det også lett for hvem som helst å ta i bruk disse verktøyene. Og de er uhyre effektive.

Jeg driver markedsføring for en stiftelse som heter Utkant. Vi arrangerer den årlige Utkant-festivalen som går av stabelen på Skjerjehamn. Stiftelsen er ideell og overskudd brukes til å booke nye, større artister til året etter. Selv om stiftelsen ikke har et kommersielt formål, er det utrolig viktig for Utkant å selge så mange billetter som mulig, slik at vi kan gjøre det enda litt bedre, år etter år.

I denne posten viser jeg hvordan vi bruker retargeting i markedskommunikasjonen og jeg viser noen av resultatene jeg har sett ved bruk av retargeting og markedsføring i smale målgrupper.

For å identifisere noen som besøker nettsiden eller nettbutikken din, må du installere en Facebook Pixel. Du oppretter denne fra administrasjonssidene for Facebook-annonser. Klikk på Opprett Pixel.

2

Koden du legger inn på nettsidene dine blir ikke synlig for brukeren, men gjør det mulig for Facebook å registrere hver gang noen besøker siden. Noen ganger kan dette være hjemmesiden til en nettside, andre ganger kan det være søkeresultat eller utsjekk etter at brukeren har handlet noe.

Om du legger inn en pixel på din nettside, kan du bruke Pixel Helper til å verifisere at koden er korrekt lagt inn.

3

 

Etter å ha lagt inn pixelen, vil alle besøk til den aktuelle siden bli registrert som et eget publikum i Facebook. Du kan følge med på antallet som er tilgjengelig for retargeting fra publikumsinnsikt.

4

Den nest nederste linjen i kontoen min representerer de 5200 som besøkte Utkant sine nettsider og som jeg nå kan rette Facebook-annonser mot.

I tillegg har jeg lastet opp noen mindre kundelister som jeg bruker for å utvide målgruppen. De ligger med navnet Customer list og Epostliste.

Etter å ha opprettet publikumet er det like enkelt å rette annonser mot gamle kunder og folk som har besøkt nettsiden, som det er å treffe en viss demografi.

Og nå kommer vi til poenget med denne bloggartikkelen: effekten av retargeting er helt fenomenal.

For å måle effekten kjørte jeg et markedsbudskap til publikummet Vestlandet (menn og kvinner, 20 – 50 år, bosatt fra Molde til Haugesund +/- 70km). deretter kjørte jeg budskapet mot ‘Besøk til nettside’ og ‘Customer List’. For å måle effekten registrerte jeg antall klikk på annonsen.

Vestlandet: 0.65% klikkrate (må altså vise 153 annonser for å få et klikk)

Customer list / besøk til nettside: 7% klikkrate (må altså vise 14 annonser for å få et klikk)

Konverteringene til salg viste også at smal målgruppe var ca ti ganger mer effektivt enn å gå bredt ut. Altså kan Utkant spare 90% av markedsbudsjettet ved å rette annonser kun mot de som kjenner oss litt fra før sammenlignet med å markedsføre festivalen mot alle vi _tror_ er i målgruppen.

Det ser altså ut til at målgruppe er svært viktig i forhold til å konvertere annonsekroner til salg. Kanskje er det viktigere enn budskap?

I overskriften til denne artikkelen hevder jeg vi solgte for en halv million på en Facebook-oppdatering. Det var dessverre ikke helt sant. Vi hadde to Facebook-oppdateringer.  Først gikk vi ut med denne meldingen.

5

Den gikk ut i feeden vår. I tillegg  til at vi annonserte den ved bruk av retargeting og kundelister. Fordi disse første 300 billettene solgt ut i løpet av et par timer, ble vi pepret av folk som ikke fikk med seg tilbudet. Derfor åpnet vi opp for en dag til med salg, som vi offentliggjorde i kommentarfeltet til statusoppdateringen.

67

Det var åpenbart at kundene satt og ventet på at vi skulle åpne nettbutikken. Faktisk solgte vi billetter for 28 560 bare på ett minutt (!!) og i løpet av en halvtime var vi utsolgt.

Denne kampanjen er klart den mest vellykkede vi har kjørt.

Grunnen er nok at vi hadde et godt tilbud (pris) med god timing (rett etter festivalen, mange vil tilbake) mot en målgruppe som elsker produktet (tidligere besøk+ de som har vært innom nettsidene). Ikke undervurder effekten av å treffe rett målgruppe!

Njål

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.